Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
Tromsø
  • Her er det jeg har funnet ut etter en måned i Tromsø. Alle andre fra byen kan også skrive her (når de dukker opp på forumet)

Rema 1000 ved elevheimen studentby, har en åpen dunk merket "emballerte matvarer" som jeg har funnet mye god mat i. Bak rema ligger ASKO, som har noen halv-åpne containere. Disse skal jeg se nøyere på i kveld.

Alle søppeldunkene i sentrum er enten bak en garasjedør eller låst med hengelås.

Det virket som Kiwi (nær Jekta) hadde veldig god kontroll på datovarene sine, men jeg var der bare én gang (og jeg er ikke så flink på å finne datovarer), så det er bare å prøve.

Jeg var innom Pyramiden på dagtid og så ulåste dunker, men har ikke sjekket det ut om natten ennå, siden det tar tre kvarter å gå fra leiligheten min.

Håper noen fra Tromsø får nytte av det her.
  • Hei, Ole!
    Har du funnet ut mer etter å ha bodd i Tromsø en stund? Jeg bor sør på øya og har bare pleid å gå innom Rema 1000 til nå, siden det er nærmest og greiest (jeg er litt lat, ja). ASKO var et lurt tips, der har jeg ikke tenkt på å sjekke engang.

Når det gjelder sentrum har jeg omtrent samme erfaring som deg, men har sett at containeren til den lille Spar- butikken ved siden av fylkeshuset av og til står ulåst om natta.
    Vet du hvordan det er med Coop Extra- butikken som ligger like sør for Rema og ASKO? Der har jeg ikke vært enda, men tenkte jeg skulle gå innom neste gang jeg er ute en natt.
  • hey, jeg bor jo rett ved den Spar-butikken! Jeg har ikke lagt merke til den containeren i det hele tatt, men pleid å gå bort til Rema. Skal sjekke det ut i kveld :) Skal sjekke ut Coopen også snart. Visste ikke om den.

Jeg hilste forresten på en vakt på rema 1000 i forgårs kveld. Virket som at han trodde jeg var gal, men han sa i hvert fall at det greit å ta ting derfra. ASKO-containerene har hengelåser på dørene sine, men ikke på de store lemmene sine. Så jeg veit ikke så mye om lovligheten der. Jeg har jo levd i luksus på bare mat fra rema siden nyttår, så jeg har ikke tatt sjansen. Jeg burde vel bli litt mer nøysom nå som jeg vet at det er flere som går dit.

Vet du om noen andre enn deg selv som dumpster-diver her i Tromsø? Kjæresten min og to venner er de eneste jeg vet om.
  • Haha! Da blir vi snart naboer, da. =P
    Jeg har ikke holdt på så lenge, var ei venninne som introduserte meg til hele greia. Jeg hadde liksom ikke tenkt på at det "gikk an" i Norge også, av en eller annen grunn... Veit ikke om noen andre enn oss.
    Både hun og jeg går vel mest på Rema, men jeg tror egentlig det er nok til oss alle der. ;)
    Fint å vite at (en av) vaktene syntes det var greit, da! Ca når på kvelden var du der?
  • Det var vel sånn i ett-tida tror jeg. Husker ikke helt. Jeg har i hvert fall ofte sett vaktene komme rundt klokka ett. Det er jo lov å dumpstre i Norge, så jeg tror ikke det er noe problem for noen av vaktene.

Jeg visste også om dumpster-diving i en periode før jeg begynte med det selv. Så det finnes sikkert flere som tenker på den måten. Kjenner du noen folk i f.eks. Natur og Ungdom eller Rød Ungdom her? Det hadde jo vært kult å møte de, og forklare at det faktisk går an å dumpstre her i Tromsø også :)

En by på den her størrelsen kan jo lett få sin egen Food not Bombs. (hvis du har hørt om det?)
  • Hm. Jeg er ikke opprinnelig fra Tromsø, og det er et par år siden jeg var medlem i sånt, så jeg er ikke sikker på om jeg kjenner noen i NU eller RU her. Men jeg er enig, hadde vært kult å kontakte dem. =) Ellers kunne det kanskje vært aktuelt å gå gjennom miljøet på Sivertsens Kafé, på et eller annet vis?
    Food not Bombs måtte jeg google, men det var så absolutt en idé...

Jeg hadde forøvrig med meg to kompiser i kveld, og i hvert fall han ene var interessert i å være med flere ganger. Så nå har jeg hele to venner i Tromsø som kan tenke seg å være med på denslags. ^^ Pluss muligens en bekjent, vi får se.
  • Så bra :) Vi kan jo snakke med de på Sivertsens kafé en dag - kanskje få henge opp en plakat med litt info. Jeg jobber med en som er herfra som er vegetarianer, så kanskje han er kjent i miljøet der. Jeg skal snakke med han.

Vi gikk forresten bort til Coop Xtra for noen dager siden. Det står digre containere med mat bak der. Noe av det var ganske langt inne i containerene, men vi fikk med oss femten bokser trøndersodd :D

Spiser du forresten kjøtt som er dumpstra?
  • flere i nord her hvor bra :D eg håll tel på finnsnes men pendle og e mykje i tromsø
  • Dette er utrolig kult! Dere må holde oss oppdaterte på hvordan ting utvikler seg! Kanskje skrive om det på frigan.no-bloggen også etterhvert?
  • Ja! Lurt. Jeg har vært en del på Sivertsens i det siste, men kjenner foreløpig ikke så godt til de som driver der. Men ser for meg at det ikke hadde blitt så galt mottatt.

Har også vært bak Xtra et par ganger siden sist, men klarte dessverre å gå innom like etter at containerne var tømt, så det ut som. Hurra for trøndersodd. ^^
    Jeg spiser kjøtt som er dumpstra ja, spiser ikke 100% vegetarisk.
  • Kult. Jeg tenkte vi burde ha en måte å koordinere utflukter på. En liste eller facebook-side eller noe. Forrige gang vi dro til extra var vi tre stykker, og da kunne jeg for første gang klatre inn i en container (mens de to andre holdt lemmen åpen). Kanskje vi kunne samles på Sivertsens og finne ut hva vi skal gjøre?
  • Det synes jeg godt vi kan gjøre, ja! Facebook høres ut som en god idé. Jeg kjenner i hvert fall to andre som sikkert også vil være med, men er litt usikker på om de er her i påsken eller ikke. Veit at hun ene er bortreist, i hvert fall.
    Jeg laga oss ei facebookgruppe jeg, "Containersvømming i Tromsø".

• dobbelpost
  • Ole said:

Det er jo lov å dumpstre i Norge, så jeg tror ikke det er noe problem for noen av vaktene.

Åja?

Hei forresten.
    Jeg ankom Tromsø i høst. Bodde sør for Oslo før det. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve dette, men det ble bare aldri til noe, og så glemte jeg det. Nå så jeg tilfeldigvis "dumpster diving" på en person på Couchsurfing, så jeg søkte det og Tromsø og fant denne siden.. Yay!

Jeg er veldig interessert i å bli med på tokt en (eller flere) gang(er) :)

• Hei, Nicholas!
    Jeg la deg til i facebookgruppa. Det er garantert noen som vil ha deg med ut, hadde jeg sett meldinga di før kunne du blitt med oss i dag. Vi dro tre stykker sammen, og han ene hadde til og med bil... Jeg har stort sett dratt alene til nå, så det var en helt ny verden for meg. Vi fant ganske masse flott, bilde kommer i facebookgruppa. ;) Det skal så absolutt gjentas, men neste gang prøver vi muligens å skaffe bil med litt mindre synlig firmalogo på sidene. =P

• Nicholas said:

Åja?

Hehe. Jeg overvurderer kanskje norske vekterkurs. Og selv om det er lov å dumstre så gjelder jo andre lover - "trenge sig inn paa anden mands eiendom" osv. Jeg møtte i hvert fall en vakt en gang, og det gikk bra. (Selv om det virket som at han syntes jeg var ganske rar)
  • Til eventuelle nye folk som ikke er i facebook-gruppa: Vi (jeg og en til) skal gi bort muffins, og gjerne annen mat, på Grønn hverdag sitt loppermarked utenfor kulturhuset på lørdag (den 7. mai 2011). Hvis dere har noen ønsker om hva vi burde/ikke burde si til folk så er det bare å si ifra her (eller på message). Eller hvis dere vil bli med :)
  • Så spennende. Jeg trodde ikke dette eksisterte i Norge, prøvde når jeg flyttet hit for 6 år siden, men alt var låst og veninna syntes jeg var sprø så ga opp. Begynner vel å bli for gammel for slike ting nå.
    Siste posten er fra mai, er det fortsatt noe aktivitet i Tromsø?
    De på sivertsen er greie, i hvert fall han den ene som jeg snakket mest med.
  • Hei Alva! Facebook-gruppa til Tromsø er i hvert fall oppe og går med 16 medlemmer, to av de er meg og kjæresten min, og vi har flyttet videre, så det er i hvert fall 14 dumpster-divere i Tromsø :) Faktisk hørte jeg om noen flere når vi delte ut mat på loppemarkedet også.

PS. Noen av medlemmene i gruppa er også egentlig for gamle for slike ting :)
  • Aldri for gammel for noe godt vel?
  • Hei!

Jeg har akkuratt flyttet til Tromsø fra Bergen hvor jeg ernærte meg ca 50 % på dumpstermat. Vil gjerne være med på tokt med noen som er kjent her =) Noen som skal å hente i nærmeste framtid?
    Virker som dere er noen som driver på her, veldig kult!

-stupedama ;)
  • Hvis du er på facebook så kan jeg invitere deg til den hemmelige gruppa for Tromsø. Sendte deg navnet mitt så du kan adde meg hvis du er interessert. Jeg bor forresten ikke i Tromsø lenger, selv om jeg gjerne skulle blitt med ut :)