Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
Spørsmål om friganism
  • Hei!

Jeg er en ny tillflyttet svensk i Oslo som lurer litt om friganism. Håper noe kan svare.

1. Finnes det friganister i Oslo og kan jeg møte noe som sysslar med dette?

2. Hva ska man tenke på som friganist nær man leter etter bortkastad mat fra matbutikker?

3. Er det farligt å vare friganist?

4. Finnes det organiserad friganism i Norge? F. eks klubbar, lokallag etc.

5. Nær på kvellen er ni friganister ute og søker mat från butikker?

6. Hvordan stor risk er det at bli grepet av butikken/politiet nær man søker etter bortkastad mat i containrar?
  • Det her er det jeg personlig har å si om punktene to, tre, fem og seks :)

2. Jeg vasker selvfølgelig maten og hendene mine grundig etter å ha vært ute. Siden jeg går til den samme containeren nesten hver dag, vet jeg når ting har blitt kastet. Så noen ganger spiser jeg kjøtt, for eksempel frossenpizzaer eller fjordland-produkter, men jeg lukter og ser grundig på maten på den før jeg spiser den.

3. Jeg har ikke kjøpt mat på tre måneder, og altså levd mest på dumpster-divet mat og har ikke opplevd noen problemer. Når det er sykdommer i mat, tror jeg den blir sendt tilbake til produsenten for trygg destruksjon, men jeg er ikke hundre prosent sikker på at dette alltid skjer. Kanskje derfor lurt å sjekke nyhetene hvis du finner mat som verken har gått ut på dato eller har skader på forpakningen

5. Jeg drar som regel til butikken minst en halvtime etter at butikken har stengt, eller når som helst på søndager. Dette trenger allikevel ikke å være nødvendig, som punkt seks vil vise.

6. Dumpster-diving er lovlig i Norge. Jeg møtte for første gang en vakt i forigårs. Han gasset på imot meg når han så meg ved søplekassen, så jeg smilte og vinket for å vise at jeg ikke var aggressiv. Han spurte hva jeg holdt på med, og jeg sa at jeg hentet mat siden jeg synes det var synd å kaste den. Samtidig holdt jeg opp en pose med peanøtter fra søpla, for på en måte å vise at maten ikke var ekkel. Jeg har en følelse av at han ikke forsto hva jeg holdt på med, men han sa i hvert fall at det var ok, og kjørte videre.
  • Hei, beklager så seint svar!

Veldig gode tips fra Ole her! Jeg kan godt legge til:

1. Finnes det friganister i Oslo og kan jeg møte noe som sysslar med dette?

Jeg bor i Oslo, og vi kan godt treffes om du vil. Det er helt sikkert flere også, men jeg kjenner ikke noen.

2. Hva ska man tenke på som friganist nær man leter etter bortkastad mat fra matbutikker?

Først og fremst må man være påpasselig med at man ikke roter, eller på annen måte viser at man har vært der. Det er til plage for de som jobber i butikken, og kan fort føre til at de begynner å låse containerne.

3. Er det farligt å vare friganist?

Ikke med sunnt folkevett.. :) Jeg har vært semi-friganer i ca. 4 år nå og har ikke merket noen bivirkninger.

4. Finnes det organiserad friganism i Norge? F. eks klubbar, lokallag etc.

Det eneste jeg kommer på er Folkekjøkkenet i Bergen. De lager mat funnet i søpla som de så deler ut til byens trengende.

5. Nær på kvellen er ni friganister ute og søker mat från butikker?

Her har jeg vel ikke mer å tilføye enn Ole. Jeg holder meg også til minst en halvtime etter stengetid. Men kikk inn for å gjøre deg sikker på at det ikke er noen der. Fra å ha jobbet litt i butikk selv vet jeg at det kan skje at man ikke får kommet seg ut før over en halvtime etter stengetid om man er uheldig.