Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
Trashwiki virker som en ganske omfattende wiki om dumpster-diving. Artiklene om byer der fungerer som nesten som guider for dumpster-divere. Oslo, Trondheim og Tromsø har allerede sine (om enn korte) artikler, så det er bare å skrive i vei hvis man vet om noen søppelkasser :)
Jeg er litt usikker på slike oversikter, dog. På en måte syns jeg det er veldig flott, og jeg hadde faktisk planer om å lage en slik oversikt, med kart, her på denne siden. Men jeg er også redd for at dette vil føre til at butikkeiere vil gå inn på en slik oversikt, se sin butikk, og så låse søpla si inne eller gjøre andre ting for å gjøre det umulig å dumpstre der. Og det hadde jo vært tragisk. Så jeg lurer på om det ikke egentlig er mye bedre å la slik kunnskap gå muntlig/skriftlig fra person til person i steden for å gjøre det lett tilgjengelig og søkbart i en offentlig oversikt. Noen tanker?
Jeg støtter deg Børge. Det hadde vært FLOTT med oversikt over steder og fancy tillegg, men jeg tror det kan slå negativt tilbake. Selv Tromsøs lukkede facebook gruppe er jeg litt bekymret for, men jeg tror det skal litt mer til for butikksjefer å bli med i en facebook gruppe enn å lese på noe man lett finner via Google. Generelt sett, imidlertid, når de ikke nødvendigvis engang vet at vi benytter oss av deres "misbruk," er det vel ikke så sannsynlig at de Google friganisme/dumpster diving og sin butikk.. Derfor er det jo ytterst viktig at vi ikke roter eller på andre måter ødelegger for oss selv.
Jeg er også litt usikker på hvor offentlig denslags informasjon egentlig bør ligge. Jeg ser at det kan bli et problem hvis det ligger alt for tilgjengelig, samtidig har jeg selv hatt nytte av både trashwiki og den tromsøtråden her på forumet.
Når det gjelder facebookgruppa er jeg ikke spesielt bekymra, rett og slett fordi den er lukka, hemmelig, ikke søkbar og har en mindre vanlig oversettelse av "dumpster diving" som gruppetittel. Den er nevnt med navn i en tråd her på forumet, men det får da være måte på... Vi er da ikke doplangere heller. ;) Alle medlemmene er dessuten folk fra dette forumet eller folk de kjenner personlig. Da hadde jeg heller vært skeptisk til den tråden her inne, den dukker opp på google og butikknavn ligger fritt der... Men jeg klarer ikke å se for meg at det skal bli et stort problem med det aller første, friganisme er vel ikke SÅ utbredt/allmenn kjent i Norge generelt og Tromsø spesielt? (det er mulig jeg tar feil, i såfall beklager jeg.)
Edit: Og kanskje kan det være en fordel at i hvert fall NOE info av den typen er mulig å finne via google? Det var i hvert fall slik jeg fant tromsøtråden og dette forumet. =)
Jeg er ikke redd for at folk skal søke etter friganisme og så finne sin butikk, men heller at de gjør et vanity søk etter sin butikk og så se at den ligger på en oversikt over enkle steder å "stjele" fra (som de sikkert vil tenke på det som).
En lukket side som bare folk man har vært borti offline blir invitert til er jo trygt nok, skulle man tro. Men det er jo også sant at det er flott om folk som er interesserte finner sider som dette. Men de søker vel ikke etter butikknavn, men heller etter dumpster diving, friganisme, o.l?
Så kanskje en god regel kan være å ikke bruke butikkens navn når man snakker om dem på åpne steder, men heller si noe sånt som "den kiwien som ligger rett ovenfor X", og sånt noe?
TrashWiki-sider er ikke Google søkbare, og derfor kan det være ganske lett å skrive om sine dykking steder. Prøv for eksempel å søke etter "Kiwi Dumpster Diving Oslo" - du vil ikke finne TrashWiki. Den eneste sider på TrashWiki det er søkbare sider er sider som Hovedsiden, etc., se mer om det her: http://trashwiki.org/en/Trashwiki:Robots.txt
Jeg har ikke vært så bevisst den hemmelighets-siden av det vi gjør før i det siste (og jeg visste ikke at sidene ikke kunne søkes opp) Kanskje vi burde ha noe lignende på denne siden? Så kan man være hemmelig friganer uten å være på facebook :) Jeg har i hvert fall ei venninne som dumpster-diver og ikke er der.
Er det for eksempel mulig å gjøre det slik at trådstarter kan markere hvem som skal få se tråden?
Sigurdas, det er ikke helt konkret. Jeg fant siden da jeg googlet. Drev med DD for en stund siden i Sandefjord, men nå bor jeg og studere i Oslo. Tenkte kanskje å bli litt mere aktiv da det er lite med cash som kommer inn om dagen.
Hayaxi, Man kan finne trashwiki, for eksempel ved å google "dumpster diving wiki". Da kommer forsida deres nesten øverst (etter wikipedia). Man finner bare ikke, som sigurdas sier, ThrashWiki sin side om Oslo ved å søke etter "Kiwi Dumpster Diving Oslo"
Ja. Hvis de har en mistanke om at folk dumpster-diver ved butikken deres kan de jo finne det ut. Jeg tenker vel at en butikkeier som er klar over at dumpster-diving eksisterer, og misliker det, kanskje uansett setter en lås på søppelkassa si? Altså at det vi prøver å unngå er som Børge sa:
børge said: at de gjør et vanity søk etter sin butikk og så se at den ligger på en oversikt over enkle steder å "stjele" fra (som de sikkert vil tenke på det som).
Wikien er jo uansett åpen, og jeg kommer ikke til å "re-poste" ting til Tromsø-siden hvis folk fjerner det :)