Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
Hva er det FETESTE du har funnet?
  • Jeg begynner-klær for 10 830NOK!
    Samlet i en eneste søppelsekk, med prislappen fortsatt på!
  • For å ta den omvendte varianten: Det feteste var vel en butikk der jeg ikke fant noen ting. Butikkeieren solgte f.eks. kjøtt og ost etter siste forbruksdag. Jeg spurte om han skulle kaste det, og om jeg i så fall kunne få det. "Nei, det er jo halv pris", svarte han.
  • Det feteste jeg har funnet er min egen selvrespekt.
    Jeg har begynt å dumpstre, ikke for min egen del, men for andre i verden.
    Når jeg leser at det produseres mer enn nok mat til alle i verden, og samtidig har en gul brokkoli i kjøleskapet og en nesten utgått melk, blir jeg litt flau. Jeg har bestemt meg for å leve av min og andres overflod det neste året. Min, fordi jeg har en full fryseboks, og andres, fordi jeg har tittet i fulle "søppelbøtter" bak matbutikkene i nærområdet. På to kvelder med dumpstring har jeg funnet mer enn jeg kan spise i overskuelig framtid, og dette gjør meg også litt flau. Jeg har nå nok kjøtt, egg og melkeprodukter til å kjøre en lavkarbodiett, eller jeg kan blande med poteter grønnsaker ris og pasta, og lage middag til hele nabolaget. Alt dette fra "gratis" mat. Gratis for meg, men kanskje ikke gratis for mine medmennesker i resten av verden...
    Kanskje vi som "dumpstrer" kan tenke på den gutten, eller jenta, som ikke fikk frisk frukt og indrefilé i dag, og kanskje sende et par kroner av vårt overskudd til han eller henne. Kanskje vår overflod på den måten kan gi liv til noen av de som dør hver dag av fattigdomsrealaterte årsaker.
    Synes det er knallbra å dumpstre av politiske og humanitære årsaker, men de som gjør det av egoistisk og økonomisk grunn i Norge har jeg liten respekt for...
  • Ble litt ivrig på siste innlegg.. Jeg har selvsagt ingen rett til å bedømme noens motivasjon for hvorfor de dumpstrer. Beklager.!
    Jeg har selvfølgelig respekt for alle mennesker.!!
  • Haha, ja det var vel en litt drøy formulering, med tanke på at de fleste som dumpstrer av økonomiske årsaker i Norge ikke er så super-priviligerte. Jeg tenker da på romfolk og typ polske arbeidere. Men det du sikkert tenkte på (tenker jeg) er at hvis man har nok av penger fra før, og så dumpstrer for å ekstra penger til miljøfiendtlig forbruk, så kan jo miljøgevinsten være null, eller minus (elektronikk tenker jeg f.eks. har mer miljøødeleggelse per krone enn mat).

Inspirert av ditt svar så kan jeg si at tid og energi er det beste jeg har funnet. Jeg har jobbet tre timer om dagen de siste månedene (noe som lett går an med dumpstring og lavt forbruk), og begynte nå nettopp å jobbe fulle dager. Jeg hadde glemt hvor lite tid man får til sine egne ting når man har en fulltidsjobb! Og også at man faktisk kan bli sliten etter jobb :) Dette ser jeg på som en av de store fordelene med dumpstring – at man kan jobbe mindre, og at man dermed blir friere til å gjøre ting man bryr seg om, uten å tenke på penger.
  • Som jeg skulle sagt det selv.:)
  • Indrefileter til en verdi av ca 1500 kr. 2 av de kostet 400 kr stykket.
  • On topic:
    Jeg fant en ganske pen jakke samt fullt fungerende høytalere (subwoofer + 4 små høytalere). Fant også en meget god lenestol.

Ole/andre:
    Hvor mye bruker du -eller ville du brukt som ikke-dumpstrer- på mat i måneden?
    Jeg bruker ca. 2000 til mat per måned.

Ole: Hva slags jobb har du?
    Helt enig i at det er briljant å kunne jobbe lite... :-)
  • Har funnet en del verdifulle ting. Gull og sølvsmykker, et syltetøyglass med penger, gitar til en verdi av 10.000, vinyler av Elvis og Motorpsycho... Lista er lang! I går fant jeg to ubrukte ksyrium felger, nypris 4000.
    Blir litt redd av å tenke på det...
  • Huff. Blir litt redd, ja.. I går fant jeg en brødrister, en kaffetrakter og en gressklipper.. Alt i "working order".. Og så var det alt det "vanlige" av matvarer.. Eneste jeg er redd for er at jeg skal bli for "grådig", og bygge opp eget lager til mer enn jeg kan konsumere.. Men begynner heldigvis å få et nettverk av mennesker som også ser galskapen i overflodsamfunnet, og kan få gitt vekk mye av det jeg selv ikke klarer å bruke. Mangler ennå å finne såpe, vaskemidler og sjampo, men når dette dukker opp, så kan jeg klare meg nesten uten penger i det hele tatt.. Da blir det fest blant fattige barn et annet sted i verden..
    For å skryte av meg selv, (hvilket man egentlig ikke skal gjøre, (men det kan kanskje inspirere)) så kan jeg nevne at før jeg begynte å dive, så gav jeg ca 5000 i mnd. til fattige barn i Sør-Amerika, og jeg håper å doble dette nå som jeg ikke trenger å handle..:-) Dumpster-diving er topp.!!!
  • Fant for over 1000 kr. i entrecote, ytrefilé og mørbrad-biff i kveld. Da er grillsesongen sikret. Rotet bare litt øverst i containeren utenfor coop. Alt er vakuum-pakket og har ikke gått ut på dato engang. Heldigvis har jeg en stor (500 liter) fryseboks fra ca 60-tallet, som jeg har arvet fra svigers. Det var da de laget ting som skulle vare noen år.:-) Dette i tillegg til "de vanlige" tingene, som tomat og løk og paprika og agurk osv..:-)