http://apteekkifi.com/aerius-ilman-reseptia/
Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.http://1apotekonline.com/kob-regenon/
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her! http://norgeapotek.eu/kamagra/
Eplehøsting
  • Har tatt banen forbi Høyenhall en del i det siste, og sett på to epletrær som står ute i en liten skog! I går hadde jeg tid til å sjekke dem ut, var litt redd for at det var for sent, men det var det absolutt ikke! Plukket posene fulle og lagde eplekake etterpå! Det er to typer til og med, -aner ikke hva de heter, men det er typiske hageepler. Skikkelig gode!
    Deler kart til dere, anbefaler å hoppe over gjerdet ved borettslaget nærmest punktet på kartet.
    http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=216387940907750463404.0004ae741b44e36204c8a
  • Bra tiltak.!! Det er mye god frukt som går til spille på denne tiden av året.
    Nå som høsten er her og det er plenty med epler rundt om i mange hager så er jeg selv så freidig at jeg ringer på og spør om de har tenkt å høste denne frukten, eller om den bare blir liggende. Har frem til nå bare fått til svar at jeg kan ta så mye jeg vil ha. Og siden jeg elsker eplesaft og eplevin, så tar jeg alt jeg kan få. Presser eplene i en såkalt "juicepresse" som jeg fikk for et par år siden, og lager nydelig saft av disse. Restene legger jeg på dunk sammen med sukker og gjær, og lager vin av. Det er nesten rart å se hvordan eierne av trærne reagerer når man dukker opp igjen med et par flasker saft, og et par-tre flasker vin fra deres egen hage. Har blitt invitert tilbake hvert eneste år etterpå.;-)
    Thanked by 1børge
  • Koselig eplehistorie :) Fikk lyst til å gjøre det samme! Har ikke juice/saftpresse. Men har også høstet plenty med epler, en hel Ikea-pose. Har laget syltetøy, eplekake, eplepai, eple-wok, og ja, alt som kan tenkes med eple i!
  • Eple er godt..:-) (og sunt).!! Flott å høre at andre benytter denne resursen som finnes i nabolaget. Er så heldig selv at jeg bor i nærheten av en fyr med mye epletrær, og han gir meg lov til å høste mer enn jeg selv kan konsumere. Har også en nabo som liker eplesaft og vi lager sammen ca. 100 liter saft hvert år, og ca like mye vin. Bruker en dag eller to på dette og nyter "frukten" av vårt arbeid i lang tid etterpå. Saften fryses i 1,5 liters brusflasker og holder seg i mange år. Resten holder minst like lenge, og er svært populært på enhver sammenkomst som vi arranger i fellesskap.:-)
  • Flott å høre at noen av eplene i alle hagene blir brukt ihvertfall! Helt enig i at det er forferdelig med alle epletrærne som ikke blir høstet!

Inspirerende å høre om hvordan du rett og slett bare spør om å få ta, vaskesnoppen! Og så flott at du går tilbake og gir dem saft etterpå! Håper det kan inspirere noen av dem til å høste selv neste år.

En ting som er mulig for de av dere som vet om eplehager i Oslo der ikke får høsta fra selv, er å tipse de som eier den om Epleslang. Det er en flott, liten bedrift som reiser rundt til folk som ikke bruker eplene sine selv, høster dem og lager eplemost som de så selger. Kjempebra tiltak :)
  • Noen her som har gått på sopptur hittil i år? Plenty med kantarell skal visst vært å finne i Trondheim, men mulig det er for sent nå? Det holder seg jo kjempelenge, og er rågodt!
  • Naturen er en flott mat-resurs, og særlig nå på høsten. Bare synd at den oppvoksende generasjon ikke lærer nok om dette. Har alltid vært entusiastisk når det gjelder innhøsting av bær, frukt, sopp og fisk, og har også prøvd å lære mine etterkommere om dette. Men (dessverre) som alle andre mennesker så går man etter det enkleste, og jeg ser jo at jeg fyller opp "matkammerset" mye fortere ved å kikke bak nærmeste butikk. Har blitt nødt til å ta meg sammen denne høsten for i det hele tatt å komme meg ut for å høste av all den deilige overflod som naturen gir oss gratis i rikelig monn. Og har deretter vært nødt til å "kaste tilbake" endel av varene jeg har funnet for å i det hele tatt få plass til de flotte tingene som heia, skogen, vannene og havet i nærheten gir fra seg. Høres kanskje litt pessimistisk ut når jeg sier at vi har så stor overflod rundt oss at jeg er skeptisk til om det kan vare?? Men JA Iselilja: Kantarell er nyyyydelig.!! Hever enhver kjøttrett med mange mil. Men favoritten min er steinsopp og piggsopp... All sopp man finner i butikken er som smakløse gummiknotter i forhold.
  • Veldig bra link Børge.!! Noe å starte med for oss som bor litt lenger ute i de grisgrendte strøk av Norges langstrakte land. Flott tips!!
  • Det er mange som ikkje plukkar eplene sine, og det er ganske kjedeleg å sjå på når eg sjølv har eit epletre i hagen som ikkje kjem med ordentlege eple i år.

I fjor feira eg og kjærasten min halloween på ein litt alternativ måte, der me i staden fo rå ringje på og knaske og knepe heller sneik oss inn i hagar og plukka eple frå dei hagene som ikkje plukkar eplene sine. Etterpå lagde me muffins.

:- )
  • Viktig å sette fokus på alt man kan høste fra naturen, ja! Nå ble jeg inspirert, hehe!
    Det eneste en burde passe på hvis en plukker f.ex kantarell er jo at det ikke er "lure-kantarell" som er kjempegiftig. Har ikke plukka sopp i år, og det er nok for sent nå som frosten er kommet, men kjenner noen som gjorde det og hadde kantarell frem til jul! Genialt.
    Og ja, det er sant; vi går alltid etter det som er enklest. Og ofte er det jo enklest å gå inn i butikken og fylle opp handlekurva med alt som er tilgjengelig rett foran nesa på en- kontra å dra rundt på jakt i dumpstere. Men jeg synes det er mye morsommere å finne maten sin selv. Merker bare hvor mye mer jeg setter pris på maten min nå, bare det å ha mat på bordet og kunne spise seg mett hver eneste dag av mat en har funnet selv. Blir noe helt annet.
  • DanielBolstad: For en flott idé.!! (hiver meg på). Innføre epleslang-dagen framfor (den amerikanske og kommersielle) halloween-feiringen.:-) Sånt liker jeg!! Selv om det er lite epler igjen på denne årstiden, så er det ennå litt vinter-epler (med lang holdbarhet) igjen på trærne. Og de inneholder mye saft og smak. GOD IDÉ.!! Kanskje enda bedre å ringe på (med bonde-kostyme (strå i munnen, snekkerbukse og stråhatt)), og spørre om å ta resten av frukten på trærne i hagen.:-) ⋅LIKER⋅

Iselilja: "Lure-kantarell" (eller "falsk" kantarell) er heldigvis ikke giftig. Smaker ikke særlig godt (seig og smakløs), men du tar ikke feil dersom noen har vist deg hvordan "ekte" kantarell ser ut. Finnes mye litteratur om temaet, både i bøker og på nett. (Google). Forskjellen er slående! Man kan bli lurt av den brune "trakt-kantarellen" med et helt annet utseende, som kan ligne litt på en slørsopp (giftig), men sånt er for de med litt mer erfaring. Når man plukker blåbær, så tar men jo ikke alt som er blått, og det samme er det med sopp. Man tar bare med seg de man er 110% sikker på.
    Her om dagen lagde jeg suppe av 2 år gamle kantareller (frosset i 2010), og de smakte fortsatt helt utmerket.:-)

Velkommen!

For å engasjere deg på denne siden, klikk på en av disse knappene:

Sign In with OpenID