Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
  • Jula nærmer seg. Julemat, julegaver, juletrær og pynt. Hva gjør en friganer da?

Selv er jeg heldig nok til å ha en flott familie som jeg skal hjem til og som tar seg av maten og pynten. Når det gjelder gaver kan man jo finne mye fint av både ting og bøker på loopemarkeder og antikvariater (hvis man ikke har funnet noe passende i søpla), men jeg liker spesiellt godt de såkallte "bistandsgavene" (gi en geit, o.l.). Etiskhandel.no har laget Den ultimate listen over bistandsgaver julen 2009, med både kondomer fra Kirkens Nødhjelp og regnskog fra Regnskogfondet, og mye mer. I tillegg har du gavekort på mikrolån hos Kiva og gavekort på tjenester, middagsinvitasjoner, osv. er og veldig fint.

Hva gjør du i jula? Har du noen fine tips om gaver, mat, pynt, eller annet?
  • Framtiden I Våre Hender har forresten en artikkel om miljøvennlig julemat i medlemmagasinet Folkevett.
  • Jeg prøver å lage mest mulig julegaver. I år har jeg fått dilla på å dekorere servise. Som 20åring kjenner jeg mange som nettopp har flytta og ikke har så mye å spise av. Kjøp kopper, skåler glass osv på fretex og kjøp maling på en hobbibutikk. Malingen er drøy, så få med mange og ha juleverksted.

Andre favoritter er:
    Mikse-cd (biblioteket har flust med cder du kan hente fra, sa hun og lata som hun ikke visste hva nedlastning er)
    Hjemmelagd godteri
    gavekort på tjenester (meg og romvenninna bytter pianotimer mot massasje/fotsoneterapi)
    strikka ting
    bilder/tegninger (alle kan tegne, men hvis ikke du liker det kjenner du kanskje noen som tar oppdraget billig?)

Ha en fin julefeiring!
  • Bra forslag dette, Thea! :)