Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
liten pyse som ønsker å dive
  • Jeg synes diving er helt fantastisk, og jeg tiltrekkes bare mer og mer mot det. Jeg har bare et lite problem, og det er at jeg er en ekstremt lovlydig person, så jeg tørr rett og slett ikke.. Selvom jeg syns det er helt skrudd å tenke sånn, da de faktisk ser på fersk og god mat som søppel. Jeg tenker på det hver dag. Noen som har noen oppmuntrende ord eller noe til meg? Jeg skulle så gjerne ønske jeg turte...
  • Husk at selv om det ikke er lov å dive, er det heller ikke ulovlig! Du "stjeler" et produkt som har en markedsverdi på null kroner. Det verste som kan skje er at de sier at du må gå. Det som kommer til å skje er at du blir hekta, det finnes så utrolig mye mat at man begynner å få dårlig samvittighet for å ikke ta den og spise den...
    Lykke til!
  • ja, det er jo sant :) thanks!
  • Realistisk så tror jeg ikke noen ville risikere å anmelde oss, av frykt for dårlig publisitet. Så lenge vi oppfører oss på en måte som "folk flest" skjønner er godhjerta :)
  • Er det virkelig ulovlig? Jeg snakket med en fotojournalist som lagde et prosjekt på det med overforbruk og innredet et rom fra bunn av kun med ting han fant i søpla. Jeg mener han diva etter mat også. Han sa at det ikke var ulovlig. Men jeg har dessverre ikke undersøkt dette skikkelig selv. Det må gjøres! Noen som kan ta på seg det som oppdrag for diver-miljøet og frigan.no? For det må jo med når nettsidene blir mer skikkelige etterhvert.

Hei sandriel! Hyggelig å ha deg her! :) Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal oppmuntre deg når jeg ikke vet hva det er som gjør at du ikke tør… Har du gjort deg opp en tanke om hva det er? Men jeg kan si at det føles bra å gjøre en innsats for verden, og du kan fort komme over luksusmat du ellers vanligvis ikke ville spist. Min erfaring fra flere år med dette er at det kun er positivt. Hør i kontaktforumet her på forumet om du helst vil gå ut sammen med noen andre.
  • Jeg vet heller ikke om det er ulovlig, men for en måneds tid siden ble jeg "ferska" av politiet mens jeg hadde rumpa opp av en REMA 1000-gullgruve :-P
    De bare lurte på hva dette var for noe, og jeg forklarte alt dette med etisk handel, ressurssparing etc, og de sa det var greit og dro sin vei.
    Så selv om ikke alle politibetjenter kan alle deler av straffeloven på rams, så er det tydelig at friganere ikke er de som først settes på celle :-P
  • Godt å høre, Jonas!
  • Det hadde vært litt patetisk om politiet prioterte friganere ovenfor innbruddstyvet etc.. Men ja, det er jo betryggende å vite at man ikke blir kasta på cella :)
  • Hei Børge! Grunnen til at jeg synes det er skummelt er nok fordi jeg stjelte mye fra butikker da jeg var yngre, og jeg ble tatt to ganger, noe som resulterte i en slags fobi for politiet og generelt å bryte loven... Når jeg har sett etter containere så blir jeg nervøs for at noen skal ferske meg. Men, jeg vil som sagt komme over dette, da jeg vet at det er en bra innsats for verden, som du sier!

Jeg har noen venner som allerede har lyst å være med.
    Vi har sett litt rundt omkring i området hvor jeg bor, jeg bor nemlig på vestkanten, og det står ikke noe på trashwiki om containere fra den kanten av byen.
  • Godt du har kommet over stjelinga, og at du klarer komme deg over fobien mot dumpstring etterhvert! :)

Bra dere er flere også! Håper dere legger det på Trashwiki når dere finner bra steder!
  • Jeg snakket kort med søsteren min som er jurist, forsto henne sånn at dumpster-diving var såpass egenartet at lovligheten måtte avgjøres i en domstol. Skal prøve å snakke litt mer med henne om det.

Allikevel finnes det jo eldre eksempler på dumpster-diving, blant annet publiserte Gateavisa hva de fant i søpla til Gro Harlem Brundtland og Kåre Willoch i 1981 uten det fikk videre konsekvenser. De ble vel heller ikke anmeldt tror jeg, siden det her var rett før valget.

Tror det er ulovlig hvis området er inngjerdet. (§ 355 i straffeloven snakker om den som "uberettiget enten sniker sig eller tross forbud trenger sig inn i hus ... eller annet tillukket sted")