Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
Noen som planlegger tidlig pensjonering?
  • Hei.

Er det noen her inne som planlegger tidlig pensjonering? Et liv uten særlig høyt konsum?

I det siste har jeg kommet over sider som early retirement extreme og latt meg fasinere..
    Så jeg lurer kort og godt på hvordan dere her inne tenker rundt dette, om hvorvidt det lar seg gjøre i Norge, osv.
    Takk for svar :-)
  • Tror jeg gjør en del av tinga ja, selv om jeg aldri har sett sida før. Jeg har flytta ganske mye, så nå er flyttelasset mitt redusert til det jeg kan bære på ryggen lett. Dette halvåret jobber jeg førti prosent (på SFO), tjener rundt åtte tusen kr i måneden og skal spare i hvert fall halvparten for å unngå gjeld når jeg begynner å studere til høsten. I tillegg:

• reparerer jeg klærne mine
    • går jeg dit jeg skal
    • f.eks. dumpstrer jeg, lager mat, snakker, ser på ting fra internett og spiller brettspill sammen med folk (i stedet for å bruke penger for å være sosial)
    • vurderer å la skjegget gro
    • Prøver å fikse ting selv, f.eks. tette rør (eventuelt la hun jeg deler leiligheten med fikse det :)
    • Når jeg først skal kjøpe noe, f.eks. skal jeg nå kjøpe oljeklær, så kan jeg gjerne bruke en del penger på godt håndtverk (slitestyrke)

Alt i alt så liker jeg vel mange av rådene han gir i bloggen. Mye av fascinasjonen min for permakultur bunner jo nettopp i en sånn idé om å bare kunne gå ut i hagen og hente det jeg trenger. Altså ikke jobbe. Det er jo heller ikke tilfeldig at folk begynte å kalle arbeid for jobb (fra Jobs bok i bibelen), sakte men sikkert har livet gått fra å være en naturlig helhet av ting som måtte gjøres til å bli delt opp i jobb og fritid. I USA er åtti prosent misfornøyd med jobben sin, så vi kan vel anta at de fleste hadde takket ja til økonomisk frihet.

Samtidig tror jeg at ødeleggelsen av økosystemet vårt (jorda) henger sammen med vekst-økonomien, så jeg syns ikke noe om å investere penger i den. Det er selvfølgelig veldig praktisk å ha pengene i bank nå for tida, så f.eks. Cultura bank tenker jeg er det minste ondet. Så går i hvert fall pengene til noen gode ting (Jeg er litt streng, så jeg regner egentlig ikke en konvensjonell "øko"-gård som en god ting).

Tror jeg skal lese mer i den bloggen :)
  • Hei Ole,

Takk for svar!

Jeg anbefaler også Brave new life, lacking ambition og mr money mustache om du ønsker mer inspirasjon. Særlig liker jeg noe av tankegangen til lacking ambition. Samtidig så er det vel neppe aktuelt å gjøre så mye av det samme i Norge akkurat nå.

Ole said: Jeg har flytta ganske mye, så nå er flyttelasset mitt redusert til det jeg kan bære på ryggen lett

Det høres jo aldeles fabelaktig ut. Jeg har helt klart for mye tull -- har nylig flytta og plassert mye gamle greier oppå et loft. Kommer jeg til å savne det? Neppe. Prøver å få solgt unna eller gitt vekk en del. Finn.no's "gis bort" er spesielt bra til sistnevnte.

Jeg er tidligere student, og sikkert en typisk norsk student: Brukt lang tid, tenker ikke noe særlig på økonomi. Så dersom du er meget interessert i tidlig pensjonering, så lønner det seg vel åpenbart å komme i gang med det så tidlig som mulig, før du får studielån, osv.

Takk for tipset om "permakultur"! Jeg hadde aldri hørt uttrykket før.

Godt tenkt rundt "Samtidig tror jeg at ødeleggelsen av økosystemet vårt (jorda) henger sammen med vekst-økonomien, så jeg syns ikke noe om å investere penger i den."
    Samtidig er det en knippe ERE-early retirement extreme-folk som blant annet lar seg, slik jeg har forstått det iallefall, motivere av å ikke forbruke så mye. Jeg har ikke sett noen argumentasjon rundt hvor mye investeringer kan ødelegge. Har du noen tanker rundt det?

Interessant liste du lager. Selv tenker jeg at dersom man vil unngå å bruke penger, så må man lære seg mange flere nye ting istedenfor å bare kjøpe en helt ny løsning. Altså det kan gi et slags perspektivskifte. Man må gå i dybden istedenfor å gå i butikken ;-).