Vennligst ikke skriv navn på butikker her. Legg dem inn på Trashwiki og link dit. Dette for å hindre at butikkeier ser at søpla deres snakkes om begynner å låse den inne.
Lever du av andres overskudd, eller er du bare nysgjerrig? Du er uansett hjertelig velkommen her!
Tar Robin Hood Huset i Bergen imot mat?
  • Har nokon snakka med Robin Hood Huset eller liknande foreninger om dei tar imot dumpstra mat?
  • Nei, men takk for at du minte meg på at de finnes! Jeg har nemlig fått seks datamaskiner som skolen jeg jobber på skulle kaste, og leiter etter noen som kan ha bruk for de. De er fra 2002, men jeg tenker de funker bra til internett hvis jeg tørker støv og kjører en lett linux distro på de. Går innom i morra, så kan jeg spørre om de tar imot mat samtidig :)
  • De har i hvert fall ikke fjernet dette fra nettsidene sine "På søndagene bruker Bergen Folkekjøkken lokalene våre, og serverer veganmat."
  • eller dei kansje ikkje tar imot mat som dei lager og serverer så kansje dei kan ta imot for og dele det ut uten og tilberede den.

• Jeg snakka med daglig leder der i dag og han var veldig positiv. Folkekjøkkenet har vært lagt ned en god stund, så vi får velge litt selv hvordan vi organiserer oss. Han skulle prøve å finne kontaktinformasjon til de som dreiv det før, så møtes vi neste onsdag 11.30, bare å bli med hvis du kan :) De skulle visst snart bytte lokaler, og da var han interessert i datamaskinene mine også.
  • Ok kjekt. Men ka meiner du om og organisere oss? eg kan godt komme neste onsdag men ka vil foregå då?
    Vist du snakker med han før onsdag spør om sjokolade er interesangt for dei fant 27 kg for ein stund sidan og den eine typen er mørk så det kan ivertfall bli kakao av den, og eg har strengt tatt ikkje bruk for så mykkje då eg eter 300 g i veka sjølv om eg har eit tårn av det ståande på kjøkkenbenken.
    Fint og høyra at datamaskinene kan komme til nytte(:
  • Med organisere mener jeg vel om vi skal lage mat sammen på huset. Jeg og hu jeg bor med har lyst til det :) Vi tar også imot sjokolade. Neste onsdag skal jeg møte daglig leder på huset, og så dra på jobb etter maks en time, hadde vært greit å ha noen andre der hvis jeg ikke rekker å komme igjennom alt. (selv om det ikke er så mye å si fra vår side enn "Kan vi komme med mat på søndagene?")
  • Ok det kan eg forsåvit vær med på har eigentleg altid tenkt eg vil hjelpe narkomane då dei er eigentleg dei så har det verst i dagens samfunn. Eg tar med lit sjokolade til dåke eg. eg kan godt komme med mat andre dager og vist det går ann, og er det bare Søndagene det lages mat for det er ikkje den beste dagen men ellers i veka skal det ikkje vær noko prob. Eller kan jo søndager men det blir då ikkje på fast basis då eg i helgene ofte reiser til mine foreldre og besøker venner.
  • Men ka kan skje vist nokon blir syke av maten me serverer då, kan me bli saksøkt?
  • Jeg tror dette er noe av grunnen til at den største "organisasjonen" for utdeling av dumpstra mat er vegetarisk. Hvis noen blir syke, så er det alltid på grunn av kjøtt.
  • Ok ja du har eit poeng der, for eg har ikkje lyst til og bli saksøkt når eg prøver og hjelpe folk og ein liten ting går gale, sånn som skjer i u.s.a.
  • Det er jo en kjensgjerning at USA er gale på dette området :) Jeg tror ikke det er noen fare for at folk som frivillig tar imot gratis mat, som de vet at har blitt hentet fra søpla, vil saksøke hvis de blir litt dårlige. Er man litt nøye, så er jo faren utrolig liten uansett, som du sikkert vet. Jeg har jo levd av dette i 4-5 år uten noen gang å bli dårlig. Og jeg er ikke super-forsiktig. Så jeg tror ikke det er noe problem å servere det kjøttet man er ekstra påpasselig med. Men er man redd for at det kan gå galt, så har Ole et godt poeng i at det kan være smart å holde seg til vegetar. Det er jo uansett ikke dumt å vise det at det går an å lage veldig god vegetarmat (eller mat med mye mindre kjøtt i enn vi pleier). Det er det jo ikke så mange i Norge som skjønner, dessverre.
  • Ok, det jeg burde ha sagt er at det er en kjennsgjerning at USA blir framstillt som om de er gærne på dette området. Sjekk ut dokumentaren Hot Coffee. Kanskje det ikke er så ille som vi tror?
  • Ok eg ska ta og sjekke ut den dokumentaren ein gang:)